ashtanga

Opis zajęć

Ashtanga Vinyasa Yoga to tradycyjna praktyka jogi nazywana „medytacją w ruchu”. Opiera się na ustalonych sekwencjach asan (nazywanych „seriami”) połączonych ze sobą za pomocą vinyas, czyli dynamicznych przejść.

Ashtanga opiera się na trzech głównych filarach:

  1. Oddech – w trakcie zajęć ashtangi słychać charakterystyczny głośny oddech praktykujących, który od strony fizycznej wzmaga wymianę tlenu i krążenie krwi oraz ogrzewa ciało od wewnątrz, a od strony mentalnej pozwala kontrolować jakość oddechu (słyszymy, czy oddychamy płynnie), a w konsekwencji ułatwia koncentrację,
  2. Bandhy – zamknięcia energetyczne w ciele, celem jest korzystanie z nich w trakcie całej praktyki,
  3. Drishti – punkt koncentracji, z każdą asaną powiązany jest konkretny punkt, na który kierowany jest wzrok (przykładowo stosowane jest kierowanie wzroku „na nos”, na dłonie czy też na pępek), dzięki czemu utrzymywana jest odpowiednia koncentracja.

Ashtanga przekazywana jest w sposób, w jaki nauczał Sri K. Patthabi Jois, którego nauczycielem był z kolei Sri T. Krishnamacharya. W Studio Namaste Yoga uczymy zgodnie ze wskazówkami Manju Joisa, syna Patthabiego Joisa oraz Nancy Gilgoff, jednej z jego pierwszych uczennic.

Rodzaje zajęć

Mysore – zajęcia przeznaczone dla osób na wszystkich poziomach zaawansowania. Może przyjść na nie także osoba, która nigdy wcześniej nie miała kontaktu z jogą. Na tych zajęciach każdy uczestnik wykonuje ustaloną sekwencję asan, w zgodzie z własnym oddechem i we własnym tempie, a nauczyciel udziela indywidualnych wskazówek i pomocy. Osoba początkująca poznaje tę sekwencję, na pierwszych zajęciach ucząc się powitań słońca (Surya Namaskara A i B), a nauczyciel na każdych kolejnych zajęciach stopniowo wprowadza kolejne asany, wyjaśniając technikę ich wykonywania oraz wybierając wariant właściwy dla danej osoby i jej możliwości. Na zajęciach mysore uczymy pierwszej serii (tzw. Yoga Chikitsa, tłumaczona jako terapia jogą), a osoby zaawansowane i z regularną praktyką – także drugiej serii (Nadi Shodana, oczyszczanie systemu nerwowego).

Pierwsza seria prowadzona – zajęcia polegające na zapowiadaniu przez nauczyciela asan z pierwszej serii wraz ze wszystkimi vinyasami, przeznaczone głównie dla osób, które poznały większość serii podczas zajęć mysore. Osoba początkująca również może wziąć w nich udział, jednak praktyka całej serii może okazać się zbyt intensywna, ponadto nauczyciel nie będzie miał czasu ani możliwości na wyjaśnianie ewentualnych wariantów wykonywania asan.

Wskazówki praktyczne

  • W trakcie zajęć staraj się zachować skupienie – nie rozmawiaj, nie pytaj innych uczestników o kolejność pozycji, jeśli czekasz na dalsze wskazówki nauczyciela – skoncentruj się na oddechu.
  • Pamiętaj, aby ostatni posiłek zjeść najpóźniej 2-3 godziny przed zajęciami, w trakcie nie pij żadnych płynów, nawet wody.
  • Aby obserwować dobroczynny wpływ ashtangi, staraj się zachować regularność. Można praktykować 1 raz w tygodniu, jednak znacznie większe efekty widoczne są, gdy praktykujesz 2-3 razy w tygodniu. Celem jest codzienna praktyka, 6 dni w tygodniu – na zajęciach w Studio a także samodzielnie w domu.
  • Zgłaszaj nauczycielowi przed zajęciami wszelkie kontuzje i niedyspozycje.
  • Menstruacja – zalecamy, aby w tym czasie kobiety nie praktykowały ashtangi. Jeśli jednak chcesz przyjść na jogę – powiedz nauczycielowi na początku zajęć, udzieli Ci wówczas odpowiednich wskazówek, albo wybierz łagodniejsze zajęcia w Studio.
  • Dni księżycowe – w tradycji ashtangi pełnia oraz nów są dniami odpoczynku. W SNY w te dni prowadzimy łagodną praktykę asan z pierwszej serii.

Mantra

Tradycyjne zajęcia Ashtanga Vinyasa Yogi rozpoczynane są i kończone odpowiednią mantrą. Jeśli chcesz się ich nauczyć, poniżej przedstawiamy ich tekst.

Ashtanga Yoga Mantra – na rozpoczęcie zajęć

ashtanga

OM

vande gurunam charanaravinde sandarsita svatmasukhava bodhe I

nihsreyase jangalikayamane samsara halahala mohasantyai II

abahu purusakaram sankhacakrasi dharinam I

sahasra sirasam svetam pranamami patanjalim II

OM

Posłuchaj tutaj

 

Mangala Mantra – na zakończenie zajęć

ashtanga

OM

Swasthi prajabhyah paripalayantam

Nyayena margena mahi mahishaha

Gobrahmanebhyaha shubhamastu nityam

Lokaasamastha sukhino bhavanthu

OM shanti shanti shanti

Posłuchaj tutaj

Szczegóły

Poziom trudności: Mysore 0 - 3

Instruktorzy: Kasia D., Ola

Zobacz grafik


Legenda

  • 0 - osoby początkujące
  • 1 - osoby praktykujące co najmniej jeden rok
  • 2 - osoby praktykujące systematycznie co najmniej dwa lata
  • 3 - osoby zaawansowane o systematycznej praktyce powyżej dwóch lat