13 maja 2017 (sobota). Sekwencja księżycowa to unikatowa sekwencja asan tworzących około dwugodzinną praktykę jogi.

Została ona zmodyfikowana i rozbudowana przez jednego z autorytetów ashtanga jogi Matthew Sweeneya. Ta wyjątkowa praktyka przeznaczona jest do wykonywania w okresie pełni księżyca lub nowiu, podczas których wykonywanie serii ashtanga jogi jest odradzane. Sekwencja księżycowa jest zalecana również w sytuacjach, gdy czujemy się nieco wyczerpani i potrzebujemy lżejszego zestawu asan. Możemy ją również wykonywać jeżeli doskwiera nam kontuzja i potrzebujemy czasu na regenerację, a nie chcemy rezygnować z regularnej praktyki jogi. Często osoby ćwiczące ashtangę stosują ją jako sekwencję „pośrednią” , tzn. nie wykonują jeszcze drugiej serii, ale czują że ciało potrzebuje innego rodzaju ruchu i dodatkowej przestrzeni.

Według wykładni ashtangi księżyc podczas swoich określonych faz ma bardzo duży wpływ na organizm człowieka. Podobnie jak wpływa na pływy morskie - fale mórz i oceanów. Często podczas pełni czujemy się nadmiernie pobudzeni i pewne siebie, co może przejawić się zbyt dużą brawurą podczas praktyki i skończyć się niechcianą kontuzją. Podczas nowiu odczuwamy spadek energii. Mamy odczucie suchości w stawach, przez co mają one bardziej ograniczony zakres. Wykonując sekwencje księżycową stajemy się bardziej wrażliwi na energię którą przesyła nam księżyc i wykorzystujemy ją do własnego rozwoju, pogłębiana introspekcji ucząc się bardziej zrównoważonej praktyki.

Sekwencja księżycowa przeznaczona jest dla wszystkich. Jej podstawy są identyczne jak w klasycznej ashtanga jodze. Utrzymujemy świadomą kontrolę nad oddechem wykorzystując oddech ujjayi oraz skupiamy się na utrzymywaniu zaworów energetycznych bandh. Nie występują w niej klasyczne przeskoki (vinyasy) za to wykonujemy supta vinyasy, które mimo, że są znacznie łagodniejsze doskonale rozciągają ciało w płaszczyźnie strzałkowej. Zamiast Powitań Słońca wykonujemy Powitania Księżyca. W pozycjach zostajemy dłużej niż zazwyczaj. Oczy utrzymujemy przymknięte, aby łatwiej przenieść uwagę do wewnątrz. Każdą pozycje rozpoczynamy od lewej strony, po to by przełamać schematy, których się wcześniej wyuczyliśmy. Lewa strona ciała reprezentuje intuicję i kobiecy aspekt ludzkiej natury (w przeciwieństwie do prawej symbolizujące analityczny umysł i męskie cechy). Lewa strona związana jest z przywspółczulnym układem nerwowym w sanskrycie zwanym Ida nadi lub Chandra nadi, dlatego też sekwencja księżycowa doskonale równoważy solarny i energetyczny aspekt praktyki ashtanga jogi.

Wykonywanie tej sekwencji zalecane jest podczas menstruacji i z pewnymi modyfikacjami podczas ciąży. Nie ma tutaj pozycji w których występowałby nacisk na brzuch, pozycji odwróconych i równoważnych lub szybkich przejść wymagających raz szybkiego unoszenia głowy i jej opuszczania. Sekwencja skupia się na otwieraniu bioder i wzmacnianiu nóg. Ma terapeutyczny wpływ na barki, nadgarstki, kolana, biodra i dolne plecy. Wszystkie te aspekty sprawiają, że jest to niezwykła i unikatowa praktyka, którą na pewno musisz poznać.

Plan warsztatu:

  • 10.30-12.00 – Kilka słów wstępu. Powitania Księżyca A i B. Sekwencja pozycji stojących oraz płynne wchodzenie do poszczególnych pozycji.
  • 12:00 – Przerwa
  • 12.15-13.45 – Pozycje siedzące - omówienie kluczowych pozycji oraz płynna praktyka. Techniki wykonywania leżących vinyas + rozluźnianie stawu krzyżowo biodrowego.
  • 13:45 – Przerwa
  • 14.15-16.15 – Wygięcia do tyłu. Sekwencja końcowa + wariant skrócony.

Nauczyciel prowadzący

Krystian Mesjasz


Szczegóły organizacyjne

Termin i miejsce warsztatu

13 maja (sobota) 2017, godz. 10.30-16.15

Studio Namaste Yoga ul. Kordeckiego 12 w Poznaniu, www.NamsteYoga.pl

Koszt

Całość warsztatu 150 zł; zaliczka 50 zł

Informacje i zapisy

Ulla Wilczyńska-Kalak, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 660 898 703, lub bezpośrednio w SNY